BCOMP

Projekt Partnerski

WSTĘP
Uczenie się w miejscu pracy (Work-Based Learning- WBL) ułatwia przejście od kształcenia i szkolenia do pracy, a dowody wskazują, że kraje o silnym systemie VET i WBL mają niższy poziom bezrobocia wśród młodzieży (Europejski Sojusz na rzecz Praktyk Zawodowych). Niemniej jednak, ostatnie reformy WBL w krajach europejskich kładą nacisk na ustanowienie wysokiej jakości i wyższego poziomu WBL, pozostawiając w tyle tych uczniów, którzy są mniej wykwalifikowani lub mają niższy poziom kompetencji.
Dla wielu młodych ludzi możliwość uczenia się w miejscu pracy (WBL) w ramach programu VET jest ich pierwszym doświadczeniem w świecie pracy. Znalezienie przyjaznego i wspierającego środowiska pracy z dobrymi możliwościami uczenia się może być bardzo motywujące i przyczynić się do uzyskania kwalifikacji. Jednak WBL może również zniechęcać i prowadzić do porzucenia nauki. Może to wynikać z rozbieżności między oczekiwaniami osób uczących się a rzeczywistością zawodu lub z braku umiejętności młodych uczniów.
Poważnym wyzwaniem jest rezygnacja z inicjatyw WBL. Ukierunkowana pomoc dla uczniów z trudnościami jest rzadko dostępna w większości krajów, a nisko wykwalifikowani uczniowie mają ograniczone możliwości dalszego rozwijania swoich umiejętności poprzez edukację i szkolenia. Wielu z nich wpada w “pułapkę niskich umiejętności”, która skazuje ich na zajmowanie stanowisk niskiego szczebla lub niskie oczekiwania co do wejścia na rynek pracy.
Szkolenie uczniów w zakresie WBL opiera się na nauczycielach VET z centrum edukacyjnego oraz na trenerach wewnątrzfirmowych w firmie. Dzięki odpowiednim narzędziom trenerzy będą w stanie zaangażować nisko wykwalifikowanych uczniów w rozwój umiejętności, przyczyniając się do uniknięcia porzucania nauki WBL i przekształcenia doświadczenia zawodowego w sukces.
Umiejętności gotowości do pracy (WRS) łączą zestaw umiejętności niezbędnych, aby doświadczenie WBL nie zawiodło i nie zakończyło się porzuceniem edukacji, co w konsekwencji prowadzi do utraty możliwości zatrudnienia. Będą one narzędziem pedagogicznym, z którego mogą korzystać nauczyciele kształcenia i szkolenia zawodowego oraz trenerzy w firmach w celu poprawy wyników uczniów o niskich kwalifikacjach. WRS odnoszą się do szerokiego spektrum behawioralnych i interpersonalnych „umiejętności miękkich”, takich jak postawa, motywacja do pracy i uczenia się; niezależność zawodowa; współpraca w zespole; rozwiązywanie problemów, podejmowanie uzasadnionych decyzji; wykazanie się kreatywnością, elastycznością, krytycznym myśleniem; skutecznie się komunikować itp.
Aby zaangażować uczących się w rozwój WRS, konieczne jest stosowanie innowacyjnych podejść pedagogicznych skoncentrowanych na uczniach, ich percepcji, uczuciach i myślach. Transformatywne uczenie się jest opisywane jako “orientacja, która utrzymuje, że sposób, w jaki uczniowie interpretują i reinterpretują swoje doświadczenia zmysłowe, ma kluczowe znaczenie dla nadawania znaczenia, a tym samym uczenia się”.
Ukierunkowanie uczenia się transformacyjnego na rozwój umiejętności gotowości do pracy przyczyni się do stworzenia bardziej włączającego i wspierającego środowiska uczenia się w miejscu pracy dla uczniów o niskich umiejętnościach, taki jest cel projektu B.COMP.

STRONA INTERNETOWA PROJEKTU https://bcomp.disruptia.es