We współczesnym społeczeństwie zauważamy rosnące zapotrzebowanie kompetencje kluczowe, w tym “inicjatywność i przedsiębiorczość”. Są one bardzo pożądane zarówno na rynku pracy, jak również niezbędne w codziennym życiu. Jednocześnie system nauki przedsiębiorczości w szkołach czy na uczelniach jest dość przestarzały i nie odpowiada potrzebom współczesnej młodzieży (nie posiada interesującej, przyciągającej uwagę formy, zawiera zbyt mało aspektów praktycznych). Analiza potrzeb we wszystkich organizacjach partnerskich wskazała, że pilnie potrzebne są metody i narzędzia do podnoszenia poziomu kompetencji wśród młodzieży, zwłaszcza NEET. W związku z tym, partnerstwo ma na celu ustalenie, w jaki sposób najlepiej jest zachęcać młodzież do rozwijania tej kompetencji, jaką metodą oraz jakimi narzędziami przeprowadzać proces podnoszenia poziomu kompetencji, aby był on jak najbardziej skuteczny.
Głównymi celami projektu są:
-zmotywowanie i zainspirowanie młodych ludzi do działania poprzez pokazanie im, w jaki sposób mogą wcielać swoje pomysły i plany w czyn, co będzie miało przełożenie na ich życie osobiste, społeczne oraz zawodowe;
-pogłębienie umiejętności skutecznego nauczania kluczowej kompetencji: “inicjatywność i przedsiębiorczość”;
-nawiązanie kontaktów z osobami pracującymi z młodzieżą i z młodzieżą z innych krajów, co podniesie kompetencje językowe, zapozna młodzież z innymi kulturami i punktami widzenia, pozwoli dostrzec różnorodność punktów widzenia oraz przyczyni się do wzrostu znajomości programu Erasmus + jako potencjału do rozwoju osobistego, społecznego i zawodowego;
-wzrost potencjału organizacji i budowanie zdolności organizacji w zakresie prac międzynarodowych – zdobycie nowych doświadczeń, kontaktów, wypracowanie rozwiązań, które wdrożone do działalności organizacji wpłyną na ich rozwój i rozwój ich oferty;
-podniesienie jakości pracy organizacji, które muszą sprostać nowym wyzwaniom w obszarze kształcenia młodzieży.
Bezpośrednio w wyniku realizacji projektu chcielibyśmy:
- umocnić pozycję 3 organizacji biorących udział w projekcie, poprzez nawiązanie kontaktów, wspólne działanie oraz
poszerzenie oferty skierowanej do młodzieży, pomagając odnaleźć się młodym na rynku pracy - pokazać 48 osobom różnorodność kultur, poglądów, punktów widzenia, wzmacniając przy tym kompetencje tych osób.
Partnerzy Projektu
FUNDACJA FORUM EDUKACJI
Celem powołania organizacji jest m. in.: wspomaganie rozwoju gospodarczego, w tym przedsiębiorczości, w szczególności na obszarach defaworyzowanych
(obszary wiejskie, obszary wykluczenia komunikacyjnego, miejscowości tracące swoje funkcje gospodarcze);wspieranie rozwoju przedsiębiorczości i kształtowanie postaw przedsiębiorczych; wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży.
Zakres niniejszego projektu jest wprost związany z misją i wizją Fundacji, dotyczy bowiem kształtowania postaw przedsiębiorczych i podnoszenia kompetencji w tym zakresie. Wybrana grupa docelowa również należy do obszaru
LA SMANIA ADDOSSO
Organizacja wspiera działania na rzecz osób młodych. Angażuje się w akcje edukacyjne mające na celu likwidację
bardzo wysokiego bezrobocia w regionie. Organizuje kursy, szkolenia z zakresu przedsiębiorczości, wspiera młodzież w
wyborze ścieżek zawodowych oraz poszukiwaniu zatrudnienia, co bezpośrednio koresponduje z celami niniejszego
projektu.
INFODEF
Misją Instytutu Promocji Rozwoju i Szkolenia (INFODEF) jest projektowanie i realizacja projektów przyczyniających się do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu poprzez edukację, kulturę i innowacje. Organizacja pracuje na rzecz młodzieży oraz osób, które z młodzieżą współpracują i kształtują ich kompetencje, posiada doświadczenie w projektowaniu i rozwijaniu innowacyjnych narzędzi, metodologii, produktów i usług, które odpowiadają obecnym wyzwaniom społecznym i gospodarczym, innowacyjnych
Initiative and entrepreneurship – refers to a person’s ability to put ideas into action. They include creativity, innovation and risk-taking, as well as the ability to plan ventures and lead them to achieve their goals. They should include an awareness of ethical values and promote good governance
Subject 1.
INTRODUCTION TO INTERPERSONAL SKILLS
Goal: After the class, the student :
– defines what interpersonal skills are,
– can list key interpersonal skills and explain what they are,
– is able to indicate their importance in social life – personal and professional( position in the classroom, school, peer group, family, professional work),
– realizes the need to develop interpersonal skills (volunteering, community service, paid work),
– knows the rules of group work, accepts the jointly developed contract
Subject 2.
BARRIERS TO INTERPERSONAL COMMUNICATION
Goal: After the class the student :
– knows what communication barriers are,
– is able to list them and give examples,
– knows the principles of overcoming communication barriers,
– knows the consequences that barriers cause,
– is able to use “I-type” messages
Subject 3.
NON-VERBAL COMMUNICATION AS AN ELEMENT OF INTERPERSONAL COMMUNICATION
Goal: After the class the student :
– realizes the importance of nonverbal communication,
– knows through what non-verbal communication is expressed,
– knows how to read the messages of nonverbal communication,
– knows the consequences of inconsistency between nonverbal communication and verbal communication,
– recognizes that verbal and nonverbal communication complement each other perfectly,
– Is able to list which parts of the body take the main part in nonverbal communication,
– Understands that non-verbal communication can be received differently by different people, is ambiguous
Subject 4.
ASSERTIVE BEHAVIOR
Goal: After the class, the student :
– recognizes areas of own assertiveness,
– recognizes assertive behaviors,
– knows the benefits of adopting assertive attitudes,
– realizes own assertive rights and necessity of respecting rights of others,
– knows how to deal with difficult interpersonal situations, e.g. how to accept criticism, express requests, say “no”, and how to defend own opinions and beliefs
Subject 5.
MY TEMPERAMENT- DOES IT HELP OR BOTHER IN BEING A LEADER?
Goal: After the class, the student :
– knows the typologies of temperaments according to Hippocrates;
– can define the term “personality”, “human need”;
– knows what temperament is;
– gets to know himself – temperament and personality traits;
– recognizes human needs
Subject 6.
CONFLICTS IN THE TEAM
Goal: After the class, the student :
– knows the causes of conflicts;
– can list and characterize the phases of conflict;
– characterizes the losses and benefits of conflict;
– is able to solve conflicts in a constructive way;
– knows the sources of conflicts.
Subject 7.
NEGOTIATION THE KEY COMPETENCIES OF A LEADER
Goal: After the class, the student :
– can use the terms: negotiation, negotiator;
– is able to discuss the phases of the negotiation process;
– knows the difference between hard, soft and factual negotiations;
– knows how to list the factors that affect the negotiation process;
– knows what role non-verbal communication plays in negotiations
Subject 8.
GROUP PROCESSES, GROUP AND SOCIAL ROLES
Goal: After the class, the student :
– can list and characterize group leadership styles;
– is able to list and characterize group roles;
– knows what qualities an effective manager should have;
– knows what cooperation in a group is
Subject 9.
CHARACTERISTICS OF PROFESSIONALLY SUCCESSFUL PEOPLE
Purpose: After the class, the student :
– analyzes the course of the career of a person who, according to the principles of ethics
– has succeeded in professional life,
– explains the motives of a person’s professional activity,
– analyzes the influence of the social environment on professional career.
Subject 10.
CREATIVITY THE FIRST STEP TO SUCCESS
Goal: After the class, the student :
– can define the term creativity
– is able to notice the layers of his/her creativity.
– knows how to apply creative thinking in the area of: self-discovery, problem solving, teamwork
Subject 11
BENEFIT THINKING OR POSITIVE ATTITUDE
Goal: After the class, the student :
– will be able to define the term positive thinking.
– will learn to realistically and constructively evaluate the situation from different points of view, to look for new perspectives for solving tasks.
– can responsibly analyze the motives of his own actions, realizing the freedom of his own choice and self-esteem.
– He can realistically assess his competencies and resources, focusing on strengths
Subject 12.
DECISION MAKING- HOW TO DEAL WITH IT?
Goal: After the class the student :
– can define and understand the sources of the most common difficulties in the process of decision-making.
– Is able to define and understand the operation of factors affecting the decision-making process decisions.
– Can use techniques to facilitate decision-making (decision tree).
Subject 13.
MANAGE THE UNKNOWN – ABOUT RISK
Goal: After the class the student :
– can identify risks in the implementation of their own ideas
– can develop a balance sheet of profits and losses of own ideas
– can effectively manage stress when making decisions
– can apply the mindfulness method as a tension-reducing method
Subject 14
THE ESSENCE AND IMPORTANCE OF PLANNING. PLANNING OWN ACTIVITIES
Goal: After the class the student :
– knows the benefits of planning one’s own activities,
– knows the benefits of investing in oneself,
– is able to initiate actions for the benefit of the local community.
Subject 15.
Or Design-Thinking 90 minutes
Goal: After the class, the student :
– checking if the idea works or not
– knows the components of a business plan, concepts such as min. balance sheet, profit and loss account
– develops the ability of both independent project work and cooperation in a group